Att bjuda på bra service är en av de viktigaste yrkesfärdigheterna du kan ha om du tycker om att jobba med människor.
Att göra det aktiva valet att ge service har stora likheter med att vara skådespelare. Inte för att vi spelar en roll, utan för att vi står på scenen och använder oss själva som verktyg. Vår personlighet, vårt beteende och våra känslor förmedlar vi till kunderna vi har kontakt med. Det leder till att det händer något hos dem – i dem – som ibland kan vara magiskt. Oavsett vilken kontaktyta du representerar är du en del av en helhet som tillsammans blir något större än varje enskild del för sig.
När vi står på scenen får vi lämna allt annat därhän och fokusera på kunden. Att bjuda på ett leende även då vi kanske helst vill dra en kudde över huvudet är inte alltid det lättaste men det ingår i jobbet.
Därmed inte sagt att vi är robotar. Om vi inte hade känslor skulle vi inte ge speciellt bra service eller kunna hålla en hög kvalitet. Så vi ska inte låta bli att känna. Men skillnaden mellan riktigt bra service och inte fullt så bra service är vår förmåga att hantera våra egna känslor i de situationer som kan uppstå.
En stor del av den dagliga belöningen är när vi ser att det vi gör har betydelse. Att vi skapar en upplevelse och positiva känslor hos de vi servar. Leendet vi får tillbaka när vi gör något utöver det vanliga. Tacksamheten när vi löser ett problem åt en kund. Glädjen hos den vi möter.
Så nästa gång du är ute hos en kund eller har en i telefonen, fundera på hur du tror att denna person vill bli bemött. Kliv sedan upp på scenen och kör. Så skapar vi magi tillsammans.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!