Effektivt beslutsfattande

För att komma framåt behöver du lämna något bakom dig

Effektivt beslutsfattande är en av de mest grundläggande byggstenarna i våra organisationer och team. Ju snabbare och mer strategiska beslut vi kan fatta, ju snabbare och mer framgångsrik utveckling. Tyvärr misslyckas ofta förändring därför att sådana beslut inte tas. Varför?

Att besluta sig för att göra något nytt, utan att avsluta eller släppa något gammalt är knappast ett beslut, snarare ett tillägg. Om t ex chefens beslut är att säljarna kommande kvartal ska lägga sin tid på att vårda befintliga kundrelationer, har hen bara gjort ett tillägg om hen inte också är tydlig med att mindre tid ska läggas på något annat, som t ex att finna nya kunder. Att behöva släppa och välja bort skapar ofta osäkerhet och ångest i beslutsfattande, och många anstränger sig för att slippa.

Att fatta beslut är att göra val. Att välja är också att välja bort och att göra tydliga prioriteringar och därmed bortprioriteringar.

Detta är viktigt eftersom:

– Vi kan fokusera mer effektivt på de nya val som gjorts

– Vi kan lättare dra åt samma håll i en organisation eller team om besluten hjälper oss att avgränsa fokus och släppa gamla alternativ.

– Att addera i beslutsfattande skapar en mer komplex arbetssituation och kräver mer mental energi av medarbetarna, vilket försvårar beslutsfattande generellt i teamen.

Många ledare fokuserar dessutom så mycket på det egna beslutsfattandet att de missar vikten av att involvera berörda medarbetare i beslutsprocessen. Att skapa delaktighet kring vissa beslut kan både förbättra kvalitén på besluten och öka motivationen för själva implementeringen av beslutet.

Ur lärandesynpunkt och tidseffektivitet kan det också vara klokt att dela på ansvaret för vissa beslut, eftersom väntan på chefens beslut ofta blir en flaskhals i processer. För att bryta trenden att medarbetarna ständigt vänder sig till chefen för alla typer av beslut och i stället öka medarbetarnas ansvar och självständighet kan chefen i stället för att ge direktiv börjar ställa frågor till sina medarbetare i beslutssituationer, så som:

– Vad tror du skulle ge bäst resultat?

– Vilka möjliga alternativ ser du?

– Vilka konsekvenser ser du av de olika alternativen?

– Vad behöver du för att kunna fatta den här typen av beslut själv?

En avgörande viktig faktor som kännetecknar de mest framgångsrika ledarna har visat sig vara just förmågan och viljan att fatta beslut när andra inte kan, och att skapa delaktighet kring besluten som fattas.

Hur fattar ni beslut?

Källa: HBR, Nick Tasler och Ron Ashkenas

 

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: