Hur får man andra att förstå och bli intresserade?

Denna artikel bygger på forskning av Lee LeFever och ett inlägg på Harvard Business Review angående effektiv kommunikation och hur man får andra att förstå vad man faktiskt menar.

Handen på hjärtat, hur väl förbereder du dig innan du skall informera eller tala om något?

Jag gick en kurs för många år sedan som anordnades av Posten. Rubriken då var: ”Skriv så att du blir läst” och jag tänker fortfarande på den lite nu och då. Det kan alltså vara bra att ha några enkla utgångspunkter att fokusera på. Om vi nu tänker på det talade ordet så skulle motsvarande rubrik kunna vara: ”Tala så att andra vill lyssna”.

Hur gör man då det?

 

Här följer några punkter som kan vara bra att tänka på:

  • Informera dig om vilka du skall träffa – handlar om hur du skall lägga upp det hela
  • Var påläst
  • Vad har du för syfte med det du säger?
  • Du måste tro på vad du säger
  • Ta människor på allvar och hjälp dom att förstå
  • Beskriv sammanhang – ”se skogen istället för alla träd”
  • Visualisera och använd bilder – både konkreta och verbala
  • Berör åhörarnas känslor – skratt, allvar, rädsla, hopp, lust m.m.

 

Slutligen kan det inte nog påpekas att vid alla typer av information så gäller verkligen uttrycket – ”less is more”.

Alltså:

  • Förenkla, förenkla, förenkla – du blir inte mer tydlig för att du radar upp mängder av detaljer. Ingen kommer ihåg dom i alla fall.
  • Upprepa det viktigaste
  • Le och bjud på dig själv

Vill du ha mer kunskap i ämnet så har vi olika utbildningar på temat. Det är bara att botanisera på hemsidan, www.framfot.se

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: