Denna artikel bygger på forskning av Lee LeFever och ett inlägg på Harvard Business Review angående effektiv kommunikation och hur man får andra att förstå vad man faktiskt menar.
Handen på hjärtat, hur väl förbereder du dig innan du skall informera eller tala om något?
Jag gick en kurs för många år sedan som anordnades av Posten. Rubriken då var: ”Skriv så att du blir läst” och jag tänker fortfarande på den lite nu och då. Det kan alltså vara bra att ha några enkla utgångspunkter att fokusera på. Om vi nu tänker på det talade ordet så skulle motsvarande rubrik kunna vara: ”Tala så att andra vill lyssna”.
Hur gör man då det?
Här följer några punkter som kan vara bra att tänka på:
Slutligen kan det inte nog påpekas att vid alla typer av information så gäller verkligen uttrycket – ”less is more”.
Alltså:
Vill du ha mer kunskap i ämnet så har vi olika utbildningar på temat. Det är bara att botanisera på hemsidan, www.framfot.se
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!