Mycket snack i lönsam verkstad
Mycket snack i lönsam verkstad – ledaren och kommunikationen
Var fjärde svensk har sagt upp sig på grund av dåligt ledarskap. Det visar en undersökning skriver Dagens Industri. Enligt undersökningen, som omfattar 1025 personer, har en av fyra svenskar sagt upp sig på grund av sin chef.
I mitt jobb som utbildare i ledarskap på Framfot möter jag många medarbetare och chefer som talar om svårigheterna med både det egna och andras ledarskap.
När vi börjar nysta handlar det oftast ytterst om den mänskliga kommunikationen och förmågan att hantera och utveckla relationer. Ledarskap stavas kommunikation. Detta gör att vi avsätter stort fokus och mycket tid på att stärka kunskapen och förmågan att kommunicera på våra ledarskapsutbildningar.
Några tankar om ledarskapet och kommunikationen att fundera på:
- Tänk igenom och ha en plan för din kommunikation med medarbetarna. Den hjälper dig att medvetet verka för att fånga upp viktiga frågor, problem och möjligheter och kunna ha en överblick. Vilka forum för kommunikation live har du som ledare gentemot dina medarbetare, när använder du dem och i vilka syften? Möten, uppföljningar, medarbetarsamtal, bara-stämma-av-snack med var och en, walk around, fika, feedback i vardagen och mer formellt, aktiviteter vid sidan om jobbet, utvecklingsmöten, morgon-kom-igång-möten och konferenser är exempel på viktiga forum för kommunikation, information och utveckling som kan systematiseras.
- Avsätt tid på mötena för processinriktade frågor som tex utveckling, samarbete, kommunikation och spelregler. Det kommer att göra er än mer effektiva i det operativa dagliga arbetet och skapar vi-känsla och samsyn.
- Se bakom medarbetarnas beteenden ta reda på hur medarbetaren tänker och fungerar för att bäst kunna skapa optimala förutsättningar för prestation och välmående (vilket hänger ihop). För detta krävs att du ofta har fokus på att förstå, snarare än att bli förstådd. Vem vet bäst vad som motiverar och optimerar medarbetaren? Jo, medarbetaren själv. Du behöver vara bra på att ställa frågor och lyssna. Negativa Nils kanske egentligen inte fått använda sin fulla kompetens fullt ut på företaget och känner sig malplacerad. Besserwissern Birgitta känner sig i grunden ständigt ifrågasatt och utfryst av gruppen.
- Hur ofta ställer du frågor till dina medarbetare i stället för att ge svar och direktiv?
- Att få konstruktiv feedback på jobbet har visat sig vara en av de viktigaste yrkesmässiga motivationsfaktorerna. Var noga med att varje dag visa att du ser dina medarbetare och det de gör. Framför allt det som är positivt! Det du fokuserar på förstärks. Med större fokus på det som fungerar bra, så kommer du att få se ännu mer av det.
- Motivation och delaktighet hör ihop. Gör medarbetarna delaktiga i mål, utveckling och beslut. Allt kan inte styras av medarbetarna, men allt kan diskuteras kring och skapas djupare förståelse för.
- Se konflikter och dilemman av känslomässig karaktär som en naturlig del av mänsklig samvaro och som en möjlighet att utvecklas, lära och lösa problem istället för något hotande som ska undvikas till varje pris. Plocka upp problemen direkt, så kommer de vara mycket lättare att använda som en kraft framåt.
Med kunskap och insikt behöver man inte vara lika osäker som ledare och att kommunicera och vårda relationer är i slutändan lönsamt. Människor som mår bra presterar bättre. Välkommen till Framfot!
Relaterade kurser;
Ledarskap nivå 1 – Ny som chef
Ledarskap nivå 2 – Bygga framgångsrika team
Ledarskap nivå 3 – Coachande ledarskap
(Här och här kan du läsa om undersökningen på Dagens Industri samt Computer Sweden)