Är du säljare med frihet i hur du lägger upp din tid och vilka kunder du ska lägga fokus på?
Med effektivare kundbearbetning kommer du nå rätt kunder i rätt tid. Med strukturen på plats fångar du upp nya möjligheter på både kort och lång sikt. Därför bjuder vi på ett snabbt sätt att strukturera och planera säljarbetet. På egen hand eller tillsammans på nästa säljmöte.
Ta en whiteboard, en surfplatta eller penna och papper och lista alla potentiella vägar att hitta nya affärer. Både de ni redan använder er av och helt outforskade. Det kan handla om sociala medier, inköpta leads, besökare på hemsidan, egen eller inköpt mötesbokning, fördjupa relation med befintliga kunder, med mera. Låt tanken flyga fritt!
Hur stor är chansen till köp per kontaktväg, och hur stort skulle det köpet vara? Testa att sätta betyg utifrån möjlig avslutsfrekvens och snittaffär per kontakt. Multiplicera betygen för att ge kundkontakten ett värde.
Fundera också på hur er kundstock ser ut just nu. Behöver ni hitta sätt att få befintliga kunder att köpa mer, eller lägga krut på att få in nya namn i stocken? Även om nykundsbearbetning ger sämre avkastning (just nu!) och tar längre tid än att bearbeta befintliga kunder, så kan det vara värt det på sikt.
Sätt ramarna för enkel prioritering så att du får tid till allt du behöver. Det kan till exempel vara att kunder som kontaktar er, inköpta leads och sådana som på andra sätt spanar efter det ni säljer just nu, prioriteras omgående. Och att du varje vecka avsätter en fast tid för sådan bearbetning som inte behöver göras varje dag – men som inte heller får falla mellan stolarna.
Hur ska ni göra för att få ut maximal effekt av varje kontakt? Sätt rutiner! Till exempel: om du pratar med en beslutsfattare – boka in ett möte! För kontakter via sociala medier – ha en eller flera färdiga pitchar som sparar tid. Kort & koncist.
Ska det spikas en återkommande tid i kalendern eller görs det löpande? Av vem?
Skriv ut & sätt upp på väggen framför dig, sätt upp blädderblock på säljtavlan eller ta en bild som du enkelt kan plocka fram på mobilen. Se exempel här.
Börja varje dag med att ägna 2 minuter åt prioritetslistan och bestämma vad fokus är idag. Ett förslag är att dela upp dagen i för- och eftermiddagspass – så finns tid att ägna ena delen åt bearbetning och den andra åt möten, offerter och annat som dyker upp.
Finns det en chans att du skulle ha nytta av detta? Gör det och gör det nu!
Struktur på högre nivå och mer fokus på hur kundens organisation och affär fungerar, får du i utbildningen Försäljning nivå 3 – värdeskapande försäljning.
Eller gör vår digitala utbildningsanalys för sälj och marknad – som kan ge dig en hint om vilket som är ditt nästa, bästa steg mot framgång.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!