Att prioritera och strukturera kundbearbetning

Är du säljare med frihet i hur du lägger upp din tid och vilka kunder du ska lägga fokus på?

Strategisk kundbearbetning kan lätt bli en öm punkt på att göra-listan. Du vill mer, men så ringer telefonen, drömkunden kommer in i butiken och det är lätt att skjuta planeringen på framtiden och fortsätta jobba som du alltid gjort. Här bjuder vi på ett sätt för effektivare kundbearbetning i 8 steg.

Effektivare kundbearbetning

Få det du behöver för att sälja mer och ha roligt under tiden. Bli Certifierad KAM-säljare! Läs mer här.

Effektivare kundbearbetning i 8 steg

Med effektivare kundbearbetning kommer du nå rätt kunder i rätt tid. Med strukturen på plats fångar du upp nya möjligheter på både kort och lång sikt. Därför bjuder vi på ett snabbt sätt att strukturera och planera säljarbetet. På egen hand eller tillsammans på nästa säljmöte.

1. Lista alla kontaktvägar

Ta en whiteboard, en surfplatta eller penna och papper och lista alla potentiella vägar att hitta nya affärer. Både de ni redan använder er av och helt outforskade. Det kan handla om sociala medier, inköpta leads, besökare på hemsidan, egen eller inköpt mötesbokning, fördjupa relation med befintliga kunder, med mera. Låt tanken flyga fritt!

2. Gradera utifrån säljpotential

Hur stor är chansen till köp per kontaktväg, och hur stort skulle det köpet vara? Testa att sätta betyg utifrån möjlig avslutsfrekvens och snittaffär per kontakt. Multiplicera betygen för att ge kundkontakten ett värde.

Fundera också på hur er kundstock ser ut just nu. Behöver ni hitta sätt att få befintliga kunder att köpa mer, eller lägga krut på att få in nya namn i stocken?  Även om nykundsbearbetning ger sämre avkastning (just nu!) och tar längre tid än att bearbeta befintliga kunder, så kan det vara värt det på sikt.

Jobba praktiskt med säljprioritering och bättre kundbearbetning tillsammans med en erfaren utbildare, i någon av våra säljutbildningar.

3. Prioritera kundkontakterna

Sätt ramarna för enkel prioritering så att du får tid till allt du behöver. Det kan till exempel vara att kunder som kontaktar er, inköpta leads och sådana som på andra sätt spanar efter det ni säljer just nu, prioriteras omgående. Och att du varje vecka avsätter en fast tid för sådan bearbetning som inte behöver göras varje dag – men som inte heller får falla mellan stolarna.

4. Beskriv hur

Hur ska ni göra för att få ut maximal effekt av varje kontakt? Sätt rutiner! Till exempel: om du pratar med en beslutsfattare – boka in ett möte! För kontakter via sociala medier – ha en eller flera färdiga pitchar som sparar tid. Kort & koncist.

5. Sätt rutinen som får det att hända

Ska det spikas en återkommande tid i kalendern eller görs det löpande? Av vem?

6. Synliggör

Skriv ut & sätt upp på väggen framför dig, sätt upp blädderblock på säljtavlan eller ta en bild som du enkelt kan plocka fram på mobilen. Se exempel här.

7. Sätt en påminnelse i kalendern

Börja varje dag med att ägna 2 minuter åt prioritetslistan och bestämma vad fokus är idag. Ett förslag är att dela upp dagen i för- och eftermiddagspass – så finns tid att ägna ena delen åt bearbetning och den andra åt möten, offerter och annat som dyker upp.

8. Agera!

Finns det en chans att du skulle ha nytta av detta? Gör det och gör det nu!

Vill du lära mer?

Struktur på högre nivå och mer fokus på hur kundens organisation och affär fungerar, får du i utbildningen Försäljning nivå 3 – värdeskapande försäljning.

Eller gör vår digitala utbildningsanalys för sälj och marknad – som kan ge dig en hint om vilket som är ditt nästa, bästa steg mot framgång.

 

Lycka till!

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: