fbpx

Så kan du som chef förebygga sexuella trakasserier

Genom rörelsen #metoo aktualiserades ett oerhört viktigt ämne när kvinnor världen över delade med sig av sina upplevelser av sexuella övergrepp och trakasserier på jobbet. Ett par år senare är ämnet naturligtvis fortfarande lika viktigt. Här kan du läsa om hur du som chef kan förebygga sextrakasserier.

Det här är del 1 av 2 i vår serie om hur du som chef kan hantera och förebygga sexuella trakasserier. I del 2 presenterar vi en checklista med viktiga punkter att komma ihåg, om det värsta trots allt inträffar.

#metoo

Rörelsen #metoo har knappast undgått någon. Den tog fart i oktober 2017 när flera kvinnor anklagade filmproducenten Harvey Weinstein för sexuella trakasserier, och växte på några få veckor med en enorm kraft. I skrivande stund finns över 2 600 000 offentliga inlägg samlade under #metoo på instagram. I samtliga inlägg delar kvinnor med sig av sina upplevelser av sexuella övergrepp och trakasserier. En ögonöppnare för många: något måste göras. Och vi behöver göra det tillsammans.

Ditt ansvar som chef

Som arbetsgivare är du ansvarig för att dina medarbetare har en god arbetsmiljö. I det ingår självklart att absolut nolltolerans gäller mot kränkande särbehandling som sexuella trakasserier, diskriminering och mobbing.

Det finns olika nivåer av kränkande särbehandling och påföljderna för utövaren kan bli allt från en varning till fängelsestraff. Det viktiga är att ingen nivå av kränkning går att ursäkta. Alla har rätt att känna sig trygga och må bra på sin arbetsplats. Därför har du som chef ett mycket viktigt ansvar i att arbeta förebyggande mot sexuella trakasserier. I den bästa av världar så proaktivt att såna här saker aldrig inträffar.

Förebyggande arbete

1. Ta fram rutiner & riktlinjer

Enligt Diskrimineringslagen ska du som arbetsgivare ha rutiner och riktlinjer för hur du ska agera om du får veta att någon känner sig kränkt eller trakasserad. Diskrimineringslagen uppdaterades den 1 januari 2017 – så se över och uppdatera de rutiner som finns, om ni inte redan gjort det. Du behöver ha tydliga rutiner för utredning, åtgärd och uppföljning. Kanske kan du anpassa vår lista i nästa artikel så att den fungerar för er verksamhet.

2. Ta det på allvar!

Att skämta om sexuella trakasserier och kränkningar är inte okej. Gör inte det. Visa att du som chef tar det här på allvar och tycker att det är viktigt. För det är det.

3. Informera om vad som gäller!

De där rutinerna hör inte hemma i din skrivbordslåda. De behöver förankras och hela personalstyrkan ska i sömnen kunna berätta vem man ska kontakta om något oschysst inträffar. Vår utbildning Presentationsteknik & Retorik ger dig verktyg för att framföra dina budskap på ett smart och effektivt sätt.

4. Utbilda dig i mod!

Vad sexuella trakasserier och andra typer av kränkande särbehandlingar faktiskt innebär har du nog redan koll på. Det du behöver är att träna dig modig. Som med allt annat finns det bara ett sätt: du måste öva. För att skaffa de verktyg och metoder du behöver i svåra samtal – redan innan de uppstår – rekommenderar vi att du utbildar dig och kontinuerligt övar på att hantera konflikter. Till exempel i vår utbildning Konflikthantering och svåra samtal.

5. Ha en levande dialog

…om er organisationskultur och era värderingar, i olika forum i organisationen. Involvera medarbetarna och sätt era egna spelregler. Var går gränsen? Vad är oacceptabelt? Hur ser vår arbetsmiljö ut? Vilken kultur har vi? Finns det öppenhet och har vi en jämlik arbetsplats? Hur ska man agera om man känner sig utsatt? Kolla in vår utbildning Stärkt företagskultur & värderingar. Den hjälper er att komma i hamn med det praktiska arbetet med kultur & värderingar.

6. Ta hjälp!

Kom ihåg att du kan ta hjälp av HR-avdelningen, en utomstående konsult eller företagshälsovården för att få en oberoende utredning som kan ligga till grund för eventuella åtgärder. Att jobba för en trygg och tillitsfull arbetsplats är alltid lika aktuellt och viktigt, eller hur?

7. Distansera dig själv!

Vi är bara människor och det är fullt naturligt att det uppstår starka känslor när det gäller såna här saker. Det är lätt att tänka ”sånt händer inte hos oss” eller att vara rädd för vad som ska hända om du börjar lyfta på vissa stenar. Men nu behöver du ta ett kliv upp och agera ur ett helikopterperspektiv. Lägg dina privata relationer, känslor och ryggsäckar åt sidan och fokusera på uppgiften. Det låter kanske banalt men när du bestämmer dig för att du ska agera och att du ska agera rätt, riktigt & professionellt kommer du faktiskt också göra det i större utsträckning.

8. Agera direkt vid misstanke!

Det är du skyldig att göra – oavsett hur du får veta att någon känner sig kränkt.

Läs mer om vad som gäller och hur du kan agera här: Hur du som chef kan hantera sexuella trakasserier på jobbet.

Hösten 2018 gjordes en undersökning av Novus där man såg att ungefär 65% av alla svenskar menar att #metoo-rörelsen har lett till faktiska förändringar i arbetslivet och samhället. Det gäller både kvinnor och män, i alla åldersgrupper. De som svarat i undersökningen menar att de som utsätts för trakasserier idag vågar säga ifrån och anmäla i större utsträckning. Novus pressmeddelande om undersökningen.
Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Webbinarium

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: