Det återvunna plagget blev årets julklapp 2018. En bra påminnelse om att tänka cirkulärt och hållbart – även på jobbet. Flera studier visar nämligen att företag med en stark kultur av att ta vara på och utveckla den kunskap som redan finns, är mer framgångsrika.
Att se till att kunskap inte försvinner mellan stolarna när företaget växer eller vid stora generationsskiften är förstås viktigt. Det är onödigt att uppfinna hjulet flera gånger. Men det finns fler fördelar än så. Att jobba systematiskt med kunskapsöverföring i vardagen kommer göra er verksamhet både mer effektiv och innovativ – samtidigt som kulturen blir starkare och personalen trivs bättre. Att återvinna kunskap hjälper dig helt enkelt att fortsätta vara strået vassare än konkurrenterna.
För att lyckas behöver ni tillsammans skapa en kultur där man gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter. Om medarbetarna känner sig utbytbara minskar motivationen till det. Kanske vaktar man sin egen position genom att hålla inne med värdefull kunskap. Kanske är man bara omotiverad till att göra det lilla extra för företaget eller kollegorna.
Därför behöver du som chef se till att varje medarbetare känner sig trygg, uppskattad och är medveten om sitt bidrag till helheten. Ett sätt att göra det är att ge regelbunden feedback och beröm. Ett annat är att sätta tydliga mål på alla nivåer: företaget, laget och jaget. Återkom ofta till målen och följ upp hur det går under året.
När vardagen snurrar fort är det lätt att glömma eller prioritera bort kunskapsöverföring. Här är våra bästa tips för att få det att hända i praktiken.
Underskatta aldrig en fikarast. Många utmaningar har lösts vid kaffeautomaten klockan 15.07. Som chef har du möjlighet att vara ett föredöme för hur din grupp kan prata informellt. Se till att ni skapar utrymme för det! Du kan också öppna upp för utbyte genom att skicka vidare frågor du får. ”Det där tror jag att Gunilla på IT-avdelningen har bra koll på. Fråga henne!”.
PS. Om en fysisk fikarast inte är möjlig kan man faktiskt småprata digitalt också. Dela med dig av beröm över mejl till alla på kontoret, till exempel. Kolla in utbildningen Leda på distans i praktiken, där du får lära dig konkreta verktyg och metoder för att bygga starka team även om ni är geografiskt utspridda.
Lägg in punkten ”hjälp!” i ert veckomöte. Här kan ni gemensamt lyfta och lösa eventuella utmaningar som dyker upp i det vardagliga arbetet. ”Jag vet inte vilken målgrupp jag ska välja för det här utskicket. Hur skulle ni ha tänkt?”
Ta vara på det ni har genom att uppmärksamma det. Lägg in tid för att reflektera, på egen hand och i grupp, i vartannat veckomöte. Vad är ni stolta över? Hur kan ni få mer av det?
Det finns en viktig skillnad mellan kunskap och att kunna göra något. Du vet ofta vad du ska göra för att vara en bra chef, förälder, anställd eller bilförare. Men för att lyckas behöver du hitta ditt hur.
Alltså kunskap + förmågan att omsätta den i praktiken + motivation + drivkraft.
Det kan du få hjälp med i en utbildning, till exempel. Genom att träna praktiskt tillsammans med en erfaren utbildare kommer du hitta de nycklar just du behöver för att få det att hända. Kolla in utbildningsprogrammet Certifierad ledare där du bland annat får 2 timmar chefscoachning.
Vill du lösa det på egen hand är ett tips att schemalägga tid för egen reflektion varje dag. Skriv ner hur dagen varit, vad som hänt och hur du har känt. Troligtvis kommer du hitta utvecklingsområden för dig själv. Testa nya strategier för att få saker att fungera annorlunda och utvärdera dem ordentligt för att göra nya planer framåt. Och kom ihåg att träning ger framgång.
Planera in strategimöten med din grupp minst två gånger per år. Jobba med frågorna:
Se till att ni lägger lika mycket tid på alla frågor, att alla i gruppen får komma till tals, och att ni verkligen hinner jobba igenom den konkreta planen. Det allra viktigaste är att alla medarbetare känner sig delaktiga i arbetet nu och framåt.
När du implementerat tipsen i er vardag kommer du säkert märka att en del saker ger effekt direkt, medan andra känns som långskott. En viktig del i att ta vara på det ni har är att regelbundet analysera och utvärdera om ni gör rätt saker. Testa att göra det i både stort och smått; genom att analysera era siffror, men också genom att fråga din personal om deras åsikt ofta. Till exempel om hur ni kan göra veckomötet bättre, eller vilken strategi de skulle valt för en viss utvecklingsfråga.
Stort lycka till!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!