fbpx

Stockdale Paradoxen, eller var inte så j-vla positiv!

Rapporter om inflation, räntehöjningar och geopolitik duggar tätt och mitt i alla komplexa strategiska beslut så ska organisationer och människor fortfarande ledas. Hur du som ledare väljer att kommunicera med ditt team är avgörande för hur företaget presterar: En alltför pessimistisk ledarskapsstil riskerar att bryta ned engagemanget i ditt team medan en alltför optimistisk kan ta udden av situationens allvar.

Offert

Ja, vi vill utveckla vår organisation. Ge mig ett offertförslag tack! 

Kaxig rubrik, vi vet! Men visst vet du lika väl som vi att det går en inflation i att se positivt på tillvaron? ”Le lite” eller ”fastna inte i det där, var lite positiv!”. Men hur smart är det att med ett påklistrat leende stoppa huvudet i sanden när krisen slår till igen och bjuda på bullar och glada tillrop i personalrummet? Ja, inte särskilt ska det visa sig. Men om alternativet är att vara en chef som börjar och slutar alla möten med en suck? Nja, inte det heller va?

Det paradoxala ledarskapet

Enligt flera forskare så är den kognitiva förmågan att hantera just paradoxer ett av de mest utmärkande dragen hos framgångsrika ledare. En paradox är i korthet något som säger emot sig självt och består av två inkompatibla delar. Ett uttryck från antikens Grekland som lyfts in i affärsvärlden för att försöka förklara komplexa organisationsfrågor. Ett exempel på en paradox är uttrycket ”det enda jag vet, är att jag inte vet någonting”.

De egenskaper som värdesätts hos kompetenta ledare är många och komplexa. En bra ledare ska vara beslutsam och samtidigt lyssna till andra, vara självsäker och visa sig sårbar, tuff och omtänksam, rationell och inkännande, ödmjuk och stark. Samtidigt som du förväntas ha integritet, kännas trovärdig och sätta riktning för organisationen. Forskargruppen Zhang, Waldman, Han och Li kom 2015 fram till fem dimensioner av paradoxala ledarskapsbeteenden.

5 paradoxala ledarskapsbeteenden:

  1. Sätta sig själv i centrum – sätta andra i centrum
  2. Behålla distans – komma nära
  3. Jämlik behandling av medarbetare – individuell behandling av medarbetare
  4. Behålla kontroll över beslut – uppmuntra autonomi
  5. Upprätthålla arbetskrav – tillåta flexibilitet

På en mer strategisk nivå förväntas ledare även adressera vad som på engelska kallas ”the now and the next”. Vilket kan förklaras som att hantera det som händer just nu i en organisation och samtidigt planera för framtiden. Som att jonglera både kort- och långsiktiga mål eller att hantera förändring och samtidigt upprätthålla en kontinuitet i organisationen. 

Certifierad verksamhetsledare är utbildningen för dig som vill leda, utveckla och forma en verksamhet utifrån dagens läge mot en ljusare framtid. 

Ett ledarskapskoncept som fokuserar på just det här är Stockdale Paradoxen.

Stockdale Paradoxen, vad är det?

Stockdale Paradoxen introduceras för första gången i Jim Collins bok Good to Great. Boken är en studie av företag som går från mediokra till fantastiska resultat och i sitt arbete identifierar Collins en gemensam nämnare. Nämligen förmågan att konfrontera ”den grymma verkligheten” och samtidigt hysa full tilltro till att företaget tar sig igenom krisen och kommer ut starkare på andra sidan. Paradoxen i att se både realistiskt och optimistiskt på en situation hittar Jim Collins ett tydligt exempel på i  James ”Jim” Stockdale.

Jim Stockdale

Jim Stockdale är en amerikansk militärofficer som under Vietnamkriget sitter fängslad i ett vietnamesiskt fångläger i nästan åtta år. Han torteras vid minst 20 olika tillfällen, nekas läkarvård och vet inte när eller om han ska komma att bli frigiven. Han är en av få som faktiskt överlever lägret och blir vid sin hemkomst belönad med hedersmedaljen innan han går vidare till att kandidera som vicepresident.

I sitt arbete med ledarskapsboken är Jim Collins särskilt intresserad av att förstå hur det kommer sig att Stockdale överlever när andra inte gör det. Stockdale sammanfattar det hela genom att säga:

”You must never confuse faith that you will prevail in the end—which you can never afford to lose—with the discipline to confront the most brutal facts of your current reality, whatever they might be.”

Om vi kokar ned det ytterligare så är grundtanken i paradoxen alltså att hoppas på det bästa – men förbereda sig för det värsta.

Vilka överlever en kris?

På frågan vilka som klarar sig sämst genom en kris svarar Stockdale: Optimisterna. Han beskriver hur optimisterna i fånglägret var de som entusiastiskt intalade sig själva att de skulle vara frisläppta till jul. När inte det hände, bestämde de sig för påsk. Följt av Thanksgiving. När sedan nästa jul kom gick de flesta bort av ett brustet hjärta.

Sydney Finkelstein, författaren av Seven Habits of Spectacularly Unsuccessful People, studerar under sex års tid 51 företag. Hos de företag som gick i eller var nära att gå i konkurs hittar han en gemensam nämnare, överoptimism. Deras världsbild överensstämmer inte med verkligheten vilket leder till att hinder och utmaningar förbises eller underskattas. Finkelstein identifierar även att den mest dominerande värderingen i de här företagen är just positivt tänkande.

Vill du nå framgång i att leda andra ledare? Då är utbildningen led andra ledare något för dig! 

Men Jim Stockdale då, varför överlevde han?

Stockdale förklarar hur han själv tidigt bestämde sig för äga sin historia. Istället för att drömma sig bort valde han inställningen – en dag i taget.  Genom att bestämma sig för att han i slutänden inte bara skulle klara sig utan också vända händelsen till något som i grunden omdefinierar hans liv till något positivt och något han aldrig vill vara utan.

5 tips: så implementerar du Stockdale Paradoxen

1. Balansera optimism och realism

Själva grunden i konceptet är att du som ledare kan praktisera optimism och realism samtidigt. En bra början kan vara att när du nästa gång står inför en utmaning, stannar upp och ser på situationen objektivt. Skaffa dig en realistisk bild av vad du har framför dig – även om det tvingar dig till att inse att ni, ursäkta franskan, sitter i skiten. Nästa steg är att koppla på attityden och självförtroendet som säger att ni kommer att klara det. Tänk: ”Vi är i en svår situation just nu men vi kommer att klara det”.

2. Socialt stödnätverk

En av de saker som Jim Stockdale utvecklade i fånglägret var en sorts kod så att fångarna kunde kommunicera med varandra. Då det var strikt förbjudet att tala eller umgås med andra fångar (de satt helt isolerade under hela fångenskapen) så kom de på ett knacksystem. Det finns omfattande forskning på vietnamveteranerna i USA och en av de viktigaste insikterna är att den sociala kontakten var livsviktig, inte bara för deras överlevnad, men för att inte tappa förståndet längs med vägen.

Att befinna sig i en ledarposition kan ofta upplevas isolerat. Så se till att du har ett nätverk av människor som du litar på. Som du kan dela dina känslor och erfarenheter med och be om råd. Att exempelvis gå en ledarskapsutbildning är ett bra sätt för dig att komma i kontakt med andra ledare som befinner sig i liknande situationer. Vår erfarenhet är att utbytet ledare emellan är ovärderligt!

I utbildningsprogrammet Certifierad ledare rustar du dig för att lyckas bättre i din chefsvardag. Dessutom får du möjlighet att byta erfarenheter med andra ledare, som sitter i samma båt som du. Läs mer och boka här!

3. Öva på att tänka paradoxalt

En bra övning för ditt team kan vara att välja ut ett beslut och gemensamt lista först de hårda, kalla skälen till beslutet och sedan de mjuka, varma skälen. Tänk sedan ut värsta tänkbara scenario och avsluta med bästa möjliga utfall. På så sätt får teamet öva på att tänka utifrån båda sidor.

4. Inspireras av räddningspersonalen

Börja varje möte med att alla som deltar får presentera sig själv med namn, jobbtitel, vad de arbetar med och varför de är där. ”Hej, jag heter Rut och är projektledare. Jag arbetar med att ta fram en brandsäker dräkt för katter och är här för presentera våra framsteg och få feedback på hur vi går vidare”. Räddningspersonal börjar ofta med att be människor att presentera sig med vilka de är och vad de kan. Ett knep som du i egenskap av ledare kan använda dig av i ett krisläge för att:

  • Se till att praktisk information når samtliga deltagare
  • Koppla på ett fokus hos personen som presenterar sig
  • Påminna om syftet till mötet
  • Ge dig som ledare en chans att påminna om organisationens syfte och långsiktiga vision

5. Prata om era värderingar

Visste du att bland det första polisen frågar om när det gäller en person som anmälts saknad är om de är religiösa? Det är för att det är procentuellt högre chans att personer som har en tro överlever. Att ha ett värdesystem på plats skapar nämligen en känsla av identitet och syfte. Vilket i sig ökar motståndskraften och chansen att överleva. Så se till att skapa utrymme för att prata om företagets värderingar, hur de efterlevs och vad de betyder för arbetskulturen.

Utbildningen Stärkt företagskultur hjälper dig att konkretisera era värderingar och bygga en sund företagskultur. 

Praktisera Stockdale Paradoxen

Avslutningsvis lämnar vi dig med några frågor att reflektera över för egen del:

  • Vilka är dina ”hårda fakta” som du står inför idag? Och vad känner du tilltro inför?
  • Hur ser din version av Stockdale Paradoxen ut?
  • Varför existerar din organisation?
  • Vad är ditt syfte i organisationen? Engagerar det dig?

Lycka till!

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: