Vad är effektiv kommunikation?
Effektiv kommunikation handlar om att lyckas nå fram till andra med vad du faktiskt menar. Drömläget är att du och de du kommunicerar med förstår och respekterar varandra, och hjälps åt för att komma framåt. Att bli bättre på att kommunicera effektivt bidrar till färre missförstånd och större trivsel i teamet, med bättre samarbeten och ökad tillit som positiva bieffekter.
Det kan låta enkelt i teorin, men är ibland knepigare i praktiken.
- Känner du dig missförstådd?
- Lindar du in dina budskap i för mycket bomull, eller får du ibland höra att du är för rättfram?
- Upplever du att vissa kollegor är svåra att samarbeta med?
- Har ni många och ineffektiva videomöten?
- Har du svårt att sätta gränser och/eller stå på dig?
- Blir dina kollegor ofta sura på dig utan anledning?
- Har du svårt att förstå varför din kollega skickar ”roliga” bilder på katter i tid och otid?
- Hamnar du på hälarna när någon använder härskartekniker?
Om svaret är ja på någon av de frågorna, är det här utbildningen för dig.